IMAM MAHDI AL-MUNTAZAR (4) Tidak Memerlukan
Pujian Dan Tidak Tenggelam Oleh Pujian
PEMBUKA BICARA
Ibn ‘Atha’illah berkata, “Sesiapa yang
memuliakanmu, sebenarnya dia telah memuliakan keindahan tabir pada dirimu.
Keutamaan ada pada diri orang yang memuliakanmu dan menutupi aibmu, bukan pada
diri orang yang menyanjungmu dan berterima kasih kepadamu.”
Keutamaan sebenarnya adalah pada ALLAH S.W.T, bukan kepada manusia yang memujimu dan menyanjungmu. Dialah yang memberi tabir indah kepada Imam Mahdi Al-Muntazar Akhir Zaman sehingga semua makhlukNya menyayanginya.
Sesungguhnya Allah Taala itu bersifat Maha
Pengasih lagi Maha Penyayang. DIA juga bersifat Al-Waduud (mencintai sekalian
orang mukmin). Maka kerana itu, dia memberikan keindahan tabir kepada para
hambaNya yang disayangi.
Setiap kita mempunyai banyak cacat-cela yang
tersembunyi, dan Allah menutupinya dari pandangan orang ramai. Andaikata Allah
membuka tabir itu dari pandangan mereka, tentu kelemahan kita akan terserlah
dan kedudukan kita akan jatuh.
Tetapi kurnia Allah enggan untuk menyingkap tabir
kelemahan hamba-hambaNya, sebagai kurnia dan kemuliaan baginya.
Kalau anda faham tentang makna tabir itu, tentu
anda juga faham mengapa Allah S.W.T menutup pribadi Imam Mahdi daripada kita.
Tetapi tutupan tabir ke atasnya bukan setakat untuk menutup cacat-celanya, tetapi untuk
menutupnya dari pandangan musuh-musuhnya.
Semua orang mencarinya. Saya, anda, Dajjal &
kuncu-kuncunya.
Kita mencari
untuk mengikutinya. Tetapi Dajjal & kuncu-kuncunya mencari untuk
membunuhnya.
Mari kita
lihat sebuah hadis tentang Imam Mahdi.
MARI KITA HAYATI HADIS INI
Diriwayatkan
daripada Abu Sa’id Al Khudri katanya, “Rasulullah s.a.w. bersabda, “Al Mahdi
itu adalah dari kalangan kami Ahlul Bait”. Hidungnya mancung bongkok, dahinya
luas. Dia akan memenuhi dunia dengan keadilan dan kesaksamaan sebagaimana dunia
sebelum itu dipenuhi dengan kezaliman dan kekejaman. Dia hidup selama (sambil)
Baginda Rasulullah membuka jari sebelah kiri dan dua jari sebelah kanan iaitu
jari telunjuk dan jari tengah dan melipatkan jari daripadanya.” (Mustadrak
Haakim j.4 ms.557)
Kalau kita melihat maksud hadis
di atas, jelas bahawa perkhabaran Imam Mahdi sudah diketahui sejak 1433 tahun
yang lepas. Tetapi Tuhan menutup tabir dirinya sehingga tidak ada sesiapa pun
mengenalinya.
Inilah rahsia ketuhanan terhadap
kita. Dalam Dia menutup tabir kelemahan diri kita supaya tertutup segala aib
diri kita, maka Dia juga menutup tabir Imam Mahdi supaya tidak berlaku pemujaan
& kehormatan melulu terhadapnya.
JANGAN MENGAKU ATAU MENDAKWA
Tidak ada sesiapapun
boleh mengaku bahawa dia adalah Imam Mahdi, meskipun hidungnya mancung bongkok
& berdahi luas seperti di atas. Imam Mahdi Al-Muntazar Akhir Zaman tidak
memerlukan pujian dari sesiapa untuk itu. Kemunculannya adalah kerana dipilih
oleh Tuhan, bukan dilantik oleh mana-mana jawatankuasa.
sekadar gambar illustrasi...jangan suka mengaku/mendakwa |
Dia tidak meminta pujian
orang-orang yang suka memuji dan tidak bercita-cita mendapatkannya. Jika ada
seseorang memujinya, maka dia tidak terkecoh tentang hakikat dirinya di hadapan
orang yang memujinya, kerana memang dia lebih mengetahui tentang rahsia hati
dan dirinya daripada orang lain. .
Imam Mahdi A-Muntazar Akhir Zaman
adalah manusia suci yang hanya beribadat
kerana Allah semata-mata. Dia tidak sibok ke sana ke mari mencari pengaruh, sokongan,
kemuliaan & sebagainya. Tuhan menyembunyikannya supaya dia tidak menjadi
gah atau tersohor dengan pujian dari manusia seluruh alam.
Allah
menaikkan darjatnya sebagai pemimpin akhir zaman dengan kehendak dan keredhaanNya,
bukan dengan pengaruh, sokongan & pujian melulu manusia terhadapnya.
Betapa besarnya pengaruh pujian ini dapat dilihat kepada kehidupan kita sehari-hari. Rata-rata manusia tidak boleh bertahan dengan pujian. Mereka mudah kembang hidung. Tersengih-sengih, terkulat-kulat & tersenyum seorang diri sepanjang masa.
Ibn ‘Atha’illah berkata,
“Orang-orang memujimu dari persangkaan mereka tentang dirimu. Maka adalah
engkau orang yang patut mencela dirimu sendiri kerana apa yang engkau ketahui
pada dirimu. Orang yang paling bodoh adalah yang meninggalkan keyakinannya
tentang dirinya kerana ada persangkaan orang-orang tentang dirinya.”
Diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anh, bahawa jika dipuji orang lain maka beliau berkata, “Ya Allah, janganlah Engkau hukum aku kerana apa yang mereka katakan. Berikanlah kebaikan kepadaku dari apa yang tidak mereka ketahui.”
Ibn Mas’ud radhiallahu ‘anh berkata kepada orang-orang yang mengekori dan mengerumuninya, “Andaikata kamu tahu alasanku menutup pintu rumahku, dua orang antara kamu pun tidak akan dapat mengikutiku.” Padahal beliau adalah sahabat yang menonjol, pemuka petunjuk dan pelita Islam.
Sekumpulan orang memuji seorang Rabbani. Lalu dia mengadu kepada Allah sambil berkata, “Ya Allah, mereka tidak mengenalku dan hanya Engkaulah yang mengetahui siapa diriku.”
Salah seorang yang shaleh bermunajat kepada Allah, kerana sebahagian orang ada yang memujinya dan menyebut-nyebut kebaikan dan kemuliaan akhlaknya:
Mereka berbaik sangka kepadaku, padahal hakikatnya tidaklah begitu
Tetapi aku adalah orang yang zalim, sebagaimana
yang Engkau sedia maklum
Kau sembunyikan semua aib yang ada, dari
pandangan mata mereka
Kau kenakan pakaian menawan, sebagai tabir
tutupan, jadilah mereka meyintai.
Padahal aku tidak layak dicintai, tetapi hanyalah
diserupai
Janganlah Engkau hinakan aku, pada hari qiamat di
tengah mereka
Jadikanlah aku mulia, walau pun aku hina dina
Penyair yang shaleh ini mengisyaratkan makna yang lembut dan sangat penting, iaitu keindahan tabir yang diberikan Allah kepada hamba-hambaNya. Berapa banyak cacat-cela yang tersembunyi tetapi Allah menutupinya dari pandangan orang ramai. Andaikata Allah membuka tabir itu dari pandangan mereka, tentu kelemahannya akan terserlah dan kedudukannya akan jatuh. Tetapi kurnia Allah enggan untuk menyingkap tabir kelemahan hamba-hambaNya, sebagai kurnia dan kemuliaan baginya.
Kembali semula kepada Imam Mahdi, ada sebuah buku yang bertajuk ‘Siapa Imam Mahdi’ keluaran Pustaka Nasional Singapura yang beberapa petikan pentingnya sempat dicatat oleh seorang HAMBA ALLAH seperti berikut :
“Imam Mahdi akan memerintah sama ada 20 atau 30 atau 40 tahun” (jumhur ulama dan penafsir hadis mengambil yang tengah iaitu 30 tahun memandangkan jangkamasa ini dianggap sebagai lama masa ia memerintah sedangkan 40 tahun lama masa ia hidup dan 20 tahun pertama merupakan kemuncak umurnya.) “Imam Mahdi akan muncul sewaktu ia berusia 26 tahun. Beliau akan belayar dan apabila tiba di Mekah, beliau akan tawaf di Kaabah. Ketika inilah orang ramai akan mengesyaki beliau tetapi beliau tidak akan mengaku lantas terdengarlah seruan malaikat dari langit: “Itulah dia Al Mahdi,ikutilah dia”. Lantas sesiapa yang berdiri akan terduduk dan yang berbaring akan bangun dari tidurnya. Ia mendapat petunjuk dari Allah dalam satu malam. Sesudah itu Al Mahdi akan menghantar dua orang utusan kepada Raja Mekah (As Sa’ud?) tetapi mereka kemudian dibunuh, lalu Al Mahdi mengisytiharkan perang terhadap Raja Mekah.”
Raja Mekah yang dimaksudkan itu sudah pun
meninggal. Al Mahdi yang dikatakan berumur 26 tahun itu adakah maksud sebuah
hadis atau sekadar telahan penulis buku sahaja?
KATA-KATA HAMBA ALLAH BERKENAAN
Apa pula kata Nostradamus? Kebanyakan kata-kata Nostradamus terkumpul dalam
sejumlah quatrain (atau lembaran-lembaran) yang diberikan nama sebagai
“Centuries”.
Terdapat banyak ramalan-ramalannya yang terkenal termasuklah ramalan kedatangan Hitler yang disebut Hister, kematian dan kejatuhan sistem beraja Perancis, perubahan taqwim Julian ke Gregorian (rujuk falak-net yahoo groups) dan banyak lagi termasuk ramalan Perang Dunia I dan II dengan cukup tepat!
Saya bukannya hendak mensyorkan sesiapa saja supaya mempercayai tukang tilik ini yang hidup di abad ke-16 itu tetapi ada beberapa kutipan keterangan darinya yang hendak saya ketengahkan merujuk kepada hadis Nabi SAW. Ramalan Nostradamus merupakan fakta sokongan sahaja.
Bagaimanakah kita akan menentukan adakah benar atau tidak bahawa pada setiap seratus tahun sekali akan ada pemimpin besar Islam yang akan dilahirkan? Mari kita lihat fakta ini.
Sepanjang sejarah Islam kita sedia mendengar tokoh-tokoh Islam kurun lampau, akan tetapi pada kurun ke-19 memang lahir ramai cendekiawan Islam pada penghujung kurun itu. Contohnya Badi’uzzaman Sa’id An Nursiy dari Turki (1873), Imam Ahmad Asy Syarif As Sanusi dari Libya (1873) bahkan Syeikh Muhammad Abduh dari Mesir yang lahir pada tahun 1849 juga antara mujaddid yang rata-rata hidup dalam lingkungan antara 1850-an hingga 1880-an. Begitulah juga seratus tahun selepas mereka.
Dijangka tentu ada mujaddid kolektif seperti ini bagi tahun 1950-an hingga 1980-an.
APAKAH PADA TAHUN 1970-AN?
Jika Imam Mahdi dilahirkan seratus tahun selepas mujaddid kolektif tadi, apakah pada tahun 1970-an? Jika mengikut ramalan Nostradamus bahawa akan datang seorang Raja Penakluk (Great King of The Mongols) pada tahun 1999, manakala Bush mungkin boleh saja digelar Great King of Terror, apakah Imam Mahdi memang telahpun ada pada ketika ini?
Imam Mahdi bukanlah turun dari langit tetapi merupakan seorang insan biasa juga yang diberikan hidayat oleh Allah dalam satu malam. Jika Imam Mahdi dikatakan akan mula muncul ketika berusia 26 tahun pada tahun 1999 itu, adakah beliau lahir pada tahun 1973?
Terdapat banyak ramalan-ramalannya yang terkenal termasuklah ramalan kedatangan Hitler yang disebut Hister, kematian dan kejatuhan sistem beraja Perancis, perubahan taqwim Julian ke Gregorian (rujuk falak-net yahoo groups) dan banyak lagi termasuk ramalan Perang Dunia I dan II dengan cukup tepat!
Saya bukannya hendak mensyorkan sesiapa saja supaya mempercayai tukang tilik ini yang hidup di abad ke-16 itu tetapi ada beberapa kutipan keterangan darinya yang hendak saya ketengahkan merujuk kepada hadis Nabi SAW. Ramalan Nostradamus merupakan fakta sokongan sahaja.
Bagaimanakah kita akan menentukan adakah benar atau tidak bahawa pada setiap seratus tahun sekali akan ada pemimpin besar Islam yang akan dilahirkan? Mari kita lihat fakta ini.
Sepanjang sejarah Islam kita sedia mendengar tokoh-tokoh Islam kurun lampau, akan tetapi pada kurun ke-19 memang lahir ramai cendekiawan Islam pada penghujung kurun itu. Contohnya Badi’uzzaman Sa’id An Nursiy dari Turki (1873), Imam Ahmad Asy Syarif As Sanusi dari Libya (1873) bahkan Syeikh Muhammad Abduh dari Mesir yang lahir pada tahun 1849 juga antara mujaddid yang rata-rata hidup dalam lingkungan antara 1850-an hingga 1880-an. Begitulah juga seratus tahun selepas mereka.
Dijangka tentu ada mujaddid kolektif seperti ini bagi tahun 1950-an hingga 1980-an.
APAKAH PADA TAHUN 1970-AN?
Jika Imam Mahdi dilahirkan seratus tahun selepas mujaddid kolektif tadi, apakah pada tahun 1970-an? Jika mengikut ramalan Nostradamus bahawa akan datang seorang Raja Penakluk (Great King of The Mongols) pada tahun 1999, manakala Bush mungkin boleh saja digelar Great King of Terror, apakah Imam Mahdi memang telahpun ada pada ketika ini?
Imam Mahdi bukanlah turun dari langit tetapi merupakan seorang insan biasa juga yang diberikan hidayat oleh Allah dalam satu malam. Jika Imam Mahdi dikatakan akan mula muncul ketika berusia 26 tahun pada tahun 1999 itu, adakah beliau lahir pada tahun 1973?
PENDAPAT SAYA
Kandungan buku tersebut agak baik, Cuma saya
tidak bersetuju tentang umur 26 tahun Imam Mahdi pada saat kemunculannya.
Setahu saya, dia muncul pada umur 40 tahun (demikian maksud salah satu hadis).
Kalau betul kata-kata saya ini, bermakna tahun kemunculan Imam Mahdi Al-Muntazar
ialah pada (1973 + 40) = 2013M atau 1433H. Tahun inilah yang lebih mendekati
kata-kata Abu Hurairah yang mengatakan Imam Mahdi akan keluar sekitar 1420H
atau 1430H. .
Saya sendiri tersilap membuat perkiraan dalam
beberapa perkara. Tetapi kesilapan itu berlaku sekitar tanda-tanda kemunculan Imam
Mahdi Al-Muntazar. Walau bagaimana pun, bila saya terjumpa pernyataan atau kalam Abu Hurairah yang mulia itu, saya
anggap kesalahan saya itu hanya bersifat teknikal sahaja. Secara asasnya, sejak
dahulu lagi, saya memperhitungkan tarikh kemunculan Imam Mahdi Al-Muntazar sekitar
2012 -2015M atau 1432 – 1435H. Wallahu ahlam bissawab.
SELAMAT DATANG, WAHAI MAHDI AL-MUNTAZAR
Dah 2016. Wallahua'lam.
ReplyDelete