Sebenarnya, banyak lagi versi lain yang belum saya ketengahkan. Tetapi ada satu versi dari golongan Syiah yang menjerat perasaan saya. Ia berasal dari tulisan Syeikh Ali Al-Kurani dari bukunya, "Asr-adh-Dhuhur", terbitan Markaz an-Nasr li al Ilam al-Islami, cetakan pertama Shaaban 1408H, 1987M.
Secara terus-terangnya, saya tidak percaya kepada Syiah. 100% tak percaya. Bahkan bila mereka meletak nama Sayyid di depan nama ulamak mereka sekali pun, saya tak percaya. Bila Khomeini diagung-agungkan sebagai Sayyid Maulana Ayatollah Ruhollah Khomeini, saya merasa jijik mendengarnya.
Dan kejijikan saya itu sebenarnya tepat apabila seorang ulamak Ahli Sunnah
Wal Jamaah (ASWJ), Syeikh Burhanuddin dari Albania mengkafirkan Sayyid Ayatullah
Ruhollah Khomeini atas 5 sebab. Saudara layarilah internet & cari 5 sebab
sebagaimana saya nyatakan.
Begitu juga dengan kedudukan Sayyid Muqtada Al-Sadr sebagaimana saya
sebutkan dalam RAHSIA PEMUDA BANI TAMIN (3) Versi Al-Arqam & Muqtada
Al-Sadr. Saya kata dengan jelas bahawa
gelaran Sayyid padanya mesti diperhalusi. Betulkah dia itu dari keturunan
Rasulullah SAW, dari jalur Jaafar As-Sadiq & anaknya Musa Al-Kazim?
Syeikh Ali Al-Kurani di atas adalah ulamak Syiah. Buku ini ditulis pada
tahun 1987, dan banyak juga perkara yang dinyatakan dalam artikel ini sudah
terjadi atau boleh dikaitkan dengan kejadian-kejadian semasa. Perlu diingatkan
bahawa artikel ini hanyalah secara umum di zaman kebangkitan, maka hadis-hadis
hanya dinyatakan secara umum. InsyaAllah, perbahasan selanjutnya akan di upload
dengan hujah-hujah yang lebih terperindi.
Menurut Syeikh Ali Al-Kurani, gambaran yang dipaparkan oleh hadis-hadis ini
secara umumnya adalah mengenai keadaan dunia di zaman kemunculan Imam Mahdi,
terutamanya kawasan yang meliputi Yaman, Hijaz, Iran, Iraq, Syria, Palestin,
Mesir dan Maghribi. Di kawasan ini akan terjadi banyak peristiwa besar.
Hadis-hadis ini juga memaparkan secara terperinci tentang nama-nama tempat dan
orang-orang yang berkaitan dengan kemunculan Imam Mahdi.
Seterusnya, dia berkata bahawa proses kemunculan Imam Mahdi akan di mulai
dari Makkah Mukaramah, setelah terjadinya beberapa peristiwa permulaan di
peringkat antarabangsa dan watan. Di peringkat antarabangsa akan terjadi suatu
pergolakan antara orang-orang Romawi (Barat) dan Turki atau saudara-saudara
Turki (maksudnya Rusia) sebagaimana yang disebutkan oleh sejumlah hadis, sehingga terjadi perang besar di peringkat
dunia.
Kemudian, dia berkata lagi, bahawa di peringkat watan, akan berdirilah dua
negara yang setia kepada Imam Mahdi iaitu Iran dan Yaman. Para pendukung awal
Imam Mahdi adalah orang-orang Iran
yang merebut kembali negara mereka setelah berperang lama dan akhirnya menang.
KITA STOP SEBENTAR. Kedudukan Yaman sebagai pendokong Islam memang disebut
oleh Nabi. Tetapi kedudukan Iran
tidak ada. Mana buktinya? Syeikh Ali Al-Kurani memasukkannya tanpa sandaran
kuat.
MARI KITA BERFIKIR GUNA OTAK.Kenapa Nabi Muhamad SAW menyebut Yaman secara
jelas, tepat, betul sebutannya, ejaannya dan sebagainya. Tetapi kenapa baginda
tak sebut nama IRAN,
sebaliknya hanya sebut KHURASAN?
PERTANYAAN PENTING. Bolehkah kita menerima KHURASAN itu sebagai IRAN?
Atas alasan apa? Sandaran apa? Hujjah apa?
Kemudian dia (Syeikh Ali Al-Kurani) menyambung lagi : Sebelum kemunculan
Imam Mahdi, terdapat pemimpin politik yang bergelar Sayydi al Khurasani (
keturunan Nabi dari daerah Khurasan) dan pemimpin tentera yang bernama Shuaib
bin Shaleh. Dengan kepimpinan dua orang ini, orang-orang Iran akan memainkan peranan penting
dalam kemunculan Imam Mahdi.
KITA STOP SEBENTAR. Siapakah itu Sayydi Al-Khurasani itu? Kalau ia ditujukan kepada Sayyid Muqtada
Al-Sadr, pemimpin Syiah Iraq
itu, maka tentu salah dakwaan tersebut bagi para pendokong ASWJ. Elok anda baca
semula post saya tentangnya.
KITA STOP SEBENTAR. Siapa pula Syuaib bin Shaleh itu? Adakah ia bermaksud
Salah Al-Ubaidi, jurucakap Muqtada Al-Sadr itu? Kalau benar, maka ia pun sama
sesatnya seperti ketuanya. ASWJ tidak berminat menerimanya.
Mari kita sambung semula keterangan Syeikh Ali Al-Kurani dalam kitabnya : Adapun
para pendukungnya dari Yaman akan dimulai dengan revolusi besar beberapa bulan
sebelum kemunculan al Mahdi. Nampaknya
orang-orang Yaman ini akan berfungsi sebagai pengisi kekosongan politik yang
terjadi di Hijaz, dan membantu gerakan kemunculan beliau di wilayah ini.
Kekosongan politik ini terjadi apabila seorang raja dungu(?) dari keluarga
kerajaan Hijaz yang bernama Abdullah dibunuh. Golongan bangsawan Hijaz akan
berselisih tentang penggantinya. Abdullah ini merupakan raja terakhir yang
berkuasa di Hijaz, kerana selepas pembunuhan beliau, kumpulan bangsawan
berselisih tentang penggantinya.
KITA STOP SEBENTAR. Ulamak Syiah itu memanggil King Abdullah itu raja dungu
(bodoh). Inilah ajaran dari pemimpin tertinggi mereka yang suka menganggap
orang lain itu bodoh & kotor. Mereka hanya menganggap diri mereka yang
cerdik & suci.
Penerangan selanjutnya berbunyi : Perselisihan ini akan berlanjutan sehingga
munculnya Imam Mahdi. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Basyir
disebutkan: “Ketahuilah jika Abdullah sudah mati, manusia tidak akan dapat
dipersatukan lagi kecuali oleh shahib (maksudnya Imam Mahdi) kalian,
insyaAllah. Kerajaan yang berkuasa selama bertahun-tahun itu akan punah dalam
hitungan hari dan bulan.” Lalu aku bertanya: “Apakah masa antara kejadian ini
dan kemunculan Imam Mahdi akan berlangsung lama?” Beliau menjawab: “Tidak.”
KITA STOP DAHULU DI SINI. Penerangan Syeikh Ali
A-Kurani di atas boleh diterima dalam beberapa sudut yang bersamaan dengan
ASWJ. Tetapi ternyata ia melebihkan Iran sebagai pendokong kuat Imam
Mahdi. Sayangnya, kami tidak mempunyai bukti. Dan dia (Syeikh Ali Al-Kurani)
pun tidak memberi bukti.
KHURASAN itu bukan mutlaknya Iran. Ia merujuk kepada satu
kawasan di sebelah timur yang tidak jelas kedudukannya. Mungkin Iran, Iraq,
Utara Saudi, Afghanistan,
Pakistan
dan sebagainya.
Kenyataan Syeikh Ali Al-Kurani bahawa Iran itu adalah KHURASAN & merupakan pendokong kuat Imam Mahdi, bagi saya sangat bersalahan & tidak boleh diterima. Maaf, saya tidak bersetuju.
SEDIKIT PERTANYAAN KEPADA SYEIKH: Kalau Syuaib
bin Shaleh itu dianggap sebagai Pemuda Bani Tamin (PBT), maka kedudukan Sayydi
Al-Khurasani itu sebagai apa?
Kalau Benar Sayydi Al-Khurasani (Maksudnya
Sayyid Muqtada Al-Sadr) & Syuaib bin
Shaleh (maksudnya Salah Al-Ubaidah) itu
diterima oleh Imam Mahdi Al-Muntazar di Mekah, maka apakah doktrin-doktrin mereka
juga diterimapakai?
Maksudnya, apakah Imam Mahdi juga akan
mempercayai bahawa Kota Qum (di Iran) & Najaf dan Karbala (di Iraq) adalah
kota-kota suci juga selain Mekah, Madinah & Baitul Maqdis?
Dan dia juga akan menerima pembinaan Kaabah di
Kota Najaf (bertuliskan nama Ali di sekelilingnya) sebagai binaan yang sah
dalam Islam?
Syeikh Ali Al-Kurani, pengarang kitab itu cuba membuat satu kenyataan yang seolah-olah Iran
itu sama pentingnya dengan Yaman dalam menyambut Imam Mahdi. Seorang Syiah
seperti dia sangat merbahaya, sama seperti bahayanya kepercayaan Syiah kepada
kita.
MAKA SAYA BERPENDAPAT ; Pejuang-pejuang Arab
Sunni dan Kurdish Sunni di Iraq itu adalah golongan terpenting dalam membina
watak PBT. Mereka yang lebih berhak untuk itu.
Sebelum ini, saya telah menampilkan Syeikh Abu
Abdullah As-Shafeii & Syeikh Najmuddin Faraj Ahmad (Mullah Krekar) dari
Jamaat Ansar Al-Sunna sebagai tokoh penting ASWJ. Pasukan merekalah yang masih
komited melawan AS & sekutu-sekutunya. Sila baca post saya, RAHSIA PEMUDA
BANI TAMIN (2) Versi Tabligh & Jamaat Ansar As-Sunna.
Kemudian, jangan anda percaya sedikit pun (hatta
0.01%) kepada Sayyid Muqtada Al-Sadr & tentera Mahdinya. Mereka telah
berlepas tangan dari menentang AS & sekutu-sekutunya. Mereka itu pembohong
besar. Sila baca post saya yang terdahulu, RAHSIA PEMUDA BANI TAMIN (3) Versi Al-Arqam & Muqtada Al-Sadr.
Saya akan menampilkan seorang lagi pejuang ASWJ
yang sampai sekarang menentang AS. Beliau yang dimaksudkan ialah Syeikh Ali
Bapir.
Beliau ialah pemimpin pergerakan "Komal Islam", sebuah pertubuhan
Islamik yang diwakili oleh 2 orang Ahli Parlimen , yang sah dalam
pemilihan peringkat Baghdad &
Parlimen Kurdish di Arbil, Beliau seorang sufi & menggunakan kaedah tasawwuf dalam perjuangan "Komal Islam"nya.
Mullah Ali Bapir akhirnya dipenjarakan oleh Amerika pada Julai 2003 sehingga
April 2005. Sejumlah 22 bulan atau 650
hari dalam penjara sangat menyeksakan. Katanya, “saya selalu membilang
hari-hari tersebut”
Kata Ali Bapir, dia telah diseksa dengan teruk & kehilangan sehingga
hilang 15 kg. Askar Amerika telah menuduhnya dengan tuduhan-tuduhan berikut.
[1] Merancang serangan ke atas tentera bersekutu, [2] Membantu kumpulan esktrimis
Islam, Ansar Al-Islam (nama sekarang Jamaat Ansar As-Sunna) dan [3] masih
mengekalkan hubungan dengan kerajaan Saddam Hussein dan juga Iran.
Ali Bapir menafikan semua tuduhan ini. Di dalam penjara, dia menghabiskan
masa beberapa bulan dalam ruang seluas hanya 2.5 meter X 2.5 meter yang
mempunyai hanya satu jendela kecil & katil. Kemudian penderaan dikurangkan
dan dia mula dapat keluar dari biiknya 3 atau 4 jam sehari.
“Pada mulanya, saya tak tahu bahawa saya ini tahanan VIP bersama
pemimpin-pemimpin Parti Baath. Kami tak dibenarkan bercakap semasa latihan
jasmani. Kami dipaksa untuk menjarakkan kedudukan kami atau kami akan dihukum.
Selepas satu tahun, peraturan ini mula longgar & kami sudah diizinkan
bercakap sesama kami”.
SEBENARNYA, KAMI
TAK PERNAH BERTEMU .
“Saya dipenjarakan bersama Tarek Aziz
(Menteri Keselamatan Dalam negeri), Taha
Yassin Ramadan (Bekas Naib Presiden),
Ali Hassan al Majid (dipanggil juga Ali Kimia , yang membunuh ramai
orang Kurdish dengan gas beracun),
Barzan Takriti (Abang Ipar Saddam Hussein and Bekas Pengarah Perisikan
Iraq) dan Sultan Hachem (Bekas Menteri Pertahanan).
“Sudah tentu, saya tidak pernah mengenali mereka. Saya hanya melihat mereka
dalam TV. Sekarang saya bersama mereka (pemimpin Paeti Baath) dalam satu penjara.
Tetapi saat bertemu saya, perbualan kami menjadi mesra. Saya memberitahu
mereka, ini semua salah kamu. Kemudian saya memimpin mereka solat berjemaah.
Semua mengikuti saya kecuali Barzan Takriti dan Tarek Aziz (seorang Kristian).
Ditanya apakah perasaannya semasa dipenjarakan, Ali Bapir menjawab berterus-terang. “Saya jujur dengan mereka. Kalau bukan kerana ajaran agama Islam, saya takkan mengucap salam kepada mereka. Saya juga berkata kepada mereka. Kamu semua banyak berdoasa semasa bersama Saddam.
Setengah mereka mengaku bersalah. Mereka kemudian bersembahyang &
mempelajari Al-Quran. Setengahnya berkata mereka tidak tahu pun tentang
peristiwa Anfal (pembunuhan Kurdish secara besar-besaran 1988). Untuk itu,
mungkin Ali Kimia sahaja yang tahu.
Bapir Ali menghabiskan banyak masa berhubung dengan pemimpin-pemimpin Baath. Tetapi dia hanya dapat melihat Saddam dari jauh semasa beliau dibawa berjumpa doktr.
Bila habis sahaja penderaan, semua tahanan dirawat secukupnya. “Kami semua
adalah tahanan-tahanan VIP. Sayalah yang paling muda. Kami hormat kepada
peraturan. Tidak ada pilih kasih”
Selepas 7 bulan tahanan, beliau dibenarkan menerima surat dari keluarganya. Kemudian 5 buan
selepas itu, beliau dibenarkan membuat panggilan telefon kepada mereka.
Selepas 6 bulan pulak, beliau disiasat pulak oleh agen-agen British yang
lebih bertimbang-rasa. Mereka memberikan kepadanya jam, kertas & pensil
untuk belajar Al-Quran. “Mereka tahu saya tak bersalah tetapi mereka boleh
memenjarakan saya selama mana mereka tahu atas-sebab-sebab keselamatan Negara”.
Satu hari, serang pegawai penjara memberitahunya bahawa dia dibebaskan. Saya
sangat terkejut, tetapi mereka mahu memerdekakan saya dengan beberapa syarat.
[1] Saya dikehendaki menandatangani satu surat
sumpah bahawa saya tidak akan menyertai semula Parti Baath, [2] Mesti
memberitahu pihak berkuasa sebarang aktiviti anti kerajaan.
Secara jelasnya, saya tak mahu menandatangani dokumen ini. Kemudian Timbalan
Menteri Kehakiman datang sendiri ke penjara, tetapi saya tetap enggan. Akhirnya, mereka
membebaskan saya begitu sahaja.
Ali Bapir kemudian memberitahu AS bahawa dia telah bersedia untuk mengadakan jihad. Dia juga berbesar hati kerana Saddam telah tiada.
“Saya juga memberitahu AS supaya sentiasa dapat berhubung dengan baik dengan
pemimpin-pemimpin sederhana Islam. Jangan sebarangan menuduh mereka pengganas.
Kalau tidak, kamu pasti merasakan akibatnya”
Ditanya tentang penyerang berani mati di Iraq, Ali Bapir menjawab : “Kalau
wujud kekejaman, maka ia tentu membawa kepada tindakbalas yang sama. Tidak ada
cara lain, sama seperti yang berlaku di Palestin”
Ditanya tentang cara penentangan yang melibatkan pembunuhan polis Iraq, pekerja-pekerja social & rakayat tak berdosa, Ali Bapir menjawab : “ Tindakan itu tidak dibolehkan sekali pun anda membunuh 100 orang musuh. Kita tidak mahu ada kematian seorang manusia tak berdosa di antaranya”
Ditanya tentang masalah yang wujud antara Sunni & Syiah, dia menjawab :
“Biarkan ulamak-ulamak mereka menyelesaikannya. Kita tidak mahu campurtangan
luar”.
Ditanya tentang penyerang bom berani mati yang telah membunuh beratus-ratus
nyawa tak bernyawa, dia menjawab : “ Saya menjarakkan diri saya dari
pelampau-pelampau Islam seperti itu. Saya tidak mahu terlibat”.
Kemudian ada satu cerita darinya untuk menunjukkan ketegasannya terhadap
agama Islam. Katanya : “ Pada tahun 1989, adek saya Omar (berumur 16 atau 17
tahun) telah menghantar satu maklumat sulit kepada Parti Baath untuk menangkap
panglima tentera saya. Saya tiada pilihan. Saya kemudian menghantar komando
saya membunuhnya.”
Jumaat 21.12.2012
12,30 pm
No comments:
Post a Comment