Pada siri (1) dahulu, saya telah
menulis pasal PBT menggunakan Versi Kufah (maksudnya Iraq) bersandarkan kata-kata para
tabiin & tabiut tabiin dalam Kitab “Inilah Imam Mahdi yang dinanti-nanti’
(ms 91).
Saya juga telah menyenaraikan 31 golongan atau kumpulan yang aktif menentang AS di sana. Daripada jumlah 31 itu, ada beberapa
kumpulan/puak yang boleh disenarai-pendek.
Saya cenderung memilih [1] Jamaat
Ansar Al-Sunna, [2] Muqtada Al-Sadr & The Mahdi Army, [3] Islamic Kurdistan
Group & [4] The Jihad of Muhamad Army berdasarkan ciri-ciri tertentu.
Selain, itu, saya juga akan
menulis PBT dari sudut Jemaah Tabligh, pandangan Al-Arqam dari Malaysia & golongan-golongan tertentu di Indonesia.
Saya akan menulis secara “cross-checking” supaya anda dapat melihat kesesuaian
hujjah-hujjah saya.
Untuk Siri (2) ini, saya akan
menulis pasal PBT menurut Versi Jemaah Tabligh & memasukkan satu kumpulan
penentang AS di Iraq sebagai perbandingan. Begitulah pada siri-siri berikutnya
sehingga “cross-checking” itu selesai & berakhir dengan kesimpulan yang
baik.
Sebelum itu, mari kita melihat
dahulu ciri-ciri umum PBT itu.
CIRI-CIRI UMUM PBT
[1] Dia berketurunan Suku Tamim atau Bani Tamim.
Tentang keturunan Bani Tamim itu, terdapat perbedaan ijtihad di kalangan ulama.
Di kalangan bangsa Arab ada satu kabilah yang bernama Tamim. Kabilah Tamim ini
adalah satu kabilah dari bangsa Quraisy yang mendiami kawasan sekitar kota Makkah. Di antara
sahabat yang berasal dari kabilah Tamim ialah sahabat yang paling setia kepada
Rasulullah SAW,yaitu Abu Bakar as-Siddiq RA. Ulama lain berpendapat bahwa
pemuda Tamim ini adalah berasal dari keturunan Ahlul Bait.
[2] Keturunannya sudah bercampur dengan bangsa
Timur ; Pemuda ini adalah seorang yang keturunan Bani Tamimnya telah bercampur
dengan bangsa dari timur, ia lebih dikenal sebagai orang dari bangsa Timurnya
daripada suku Tamimnya. Jika orang bertanya kepadanya, “Dari mana engkau
berasal?” Ia akan menjawab, “Dari Timur.” Jika ditanya pula, “Apa
kebangsaanmu?” Pemuda Bani Tamim akan menjawab, “Aku dari bangsa Timur.”
Keterangan ini dijelaskan oleh Imam Suyuti dalam kitabnya al-Jami’us Soghir.
[3] Pemuda itu bernama Syuaib bin Soleh ; Menurut
para penafsir nama tersebut bukan nama yang sebenarnya tetapi merujuk kepada
suku bangsanya (suku kecil dari suatu bangsa), dia adalah seorang pemuda yang
baik dan berasal dari keluarganya yang terkenal berakhlak baik. Dari segi
bahasa Arab, kata Syu’bun berarti suku bangsa atau puak dari suatu bangsa.
Sedangkan kata Syu’aibun berarti suatu suku kecil dari sebuah kabilah. Kata Bin
berasal dari Ibnun artinya anak lelaki, sedangkan kata Soleh berarti orang yang
baik, baik namanya, kepribadiannya, akidahnya, keturunannya, agamanya,
pemikirannya dan juga akhlaknya.
Di samping itu, menurut Imam Suyuti dalam
kitabnya al-Jami’us Soghir, secara lahir ada ciri-ciri khusus yang melekat pada
pemuda ini. Ciri-ciri ini adalah merupakan bukti kecintaan pemuda ini untuk
menghidupkan sunnah Rasulullah SAW dalam segala aspeknya :
[4] Dia berkumis tipis, berjanggut panjang dan
berjambang tipis ; Dalam Ihya Ulumuddin oleh Imam al-Ghazali disebutkan bahwa
orang-orang wara adalah orang yang berkumis tipis. Janggut juga adalah sunnah
Nabi SAW dan sunnah sekalian nabi dan rasul sejak zaman dahulu kecuali Nabi
Adam AS, Nabi Adam AS memang sejak asal kejadiannya, tidak mempunyai janggut.
[5] Dia memakai serban ; Saat ini amalan sunnah
seperti serban ini sering diolok-olok dan diabaikan banyak orang.
[6] Dia memakai jubah dan gamis berwarna hijau
dan hitam; Pada saat itu hanya beliau dan jemaahnya sahaja yang memakai jubah.
tidak ada pemimpin Islam lain yang menggalakkan jamaahnya untuk memakai jubah
sebagai suatu sunnah Nabi SAW dan dengan niat mau membesarkan sunnah Nabi SAW
itu.
[7] Dia senantiasa memakai celak mata ; Celak
juga amalan sunat. Setiap orang Islam sama ada lelaki atau perempuan adalah
disunatkan memakai celak mata. Ada
hadis Nabi SAW yang menyatakan bahawa bercelak itu sunat hukumnya. Para sahabat dahulu suka bercelak, kerana mengikut amalan
Nabi SAW. Para ulama dahulu (salaf dan khalaf)
yang solihin adalah golongan yang suka memakai celak. Mereka memandang
perbuatan memakai celak itu sebagai suatu sunnah yang penting dan besar,
terutama dalam mendekatkan diri kepada Khaliq.
[8] Dia senantiasa memakai tongkat ; Tongkat juga
merupakan sunnah Rasulullah SAW, para Khulafaur Rasyidin, para wali dan ulama
muktabar zaman dahulu. Sungguh pun badannya masih segar dan boleh berjalan
tanpa menggunakan tongkat, beliau memakainya sebagai suatu sunnah Nabi SAW yang
perlu dijaga.
[9] Dia bertubuh serba sederhana ; Tubuhnya tidak
terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah, bentuk tubuhnya tidak besar (gemuk)
dan tidak kecil (kurus). Tubuh badannya adalah serba sederhana, sesedap mata
memandang.
[10] Kulitnya tidak terlalu gelap dan tidak
terlalu putih ; Dikatakan kulitnya berwarna kuning, bahwa Nabi SAW menjelaskan
bahawa Pemuda Bani Tamim itu memang bukan berkulit Arab karena orang Arab
biasanya berkulit merah atau putih kemerah-merahan.
[11] Dia bertutur dengan bahasa Ajam bukan bahasa
Arab ; Pemuda ini sehari-harinya bertutur dengan bahasa lokal tempat ia hidup.
Namun dia juga tetap bisa bertutur dalam bahasa Arab dengan baik dan fasih,
sesuai dengan pendidikan dan suasana keluarganya yang mendorongnya mampu
menguasai bahasa Ajam dan Arab.
[12] Dia mengetuai pasukan perang yang dikenali
sebagai Panji-Panji Hitam dari Timur. Untuk melihat keterlibatan ini, mari kita
lihat bukti-bukti di bawah :
BUKTI 1 : Daripada 62 Hadis Nabi S.A.W tentang
tanda-tanda & keisitmewaan Al-Mahdi. Bersabda Rasulullah : “Sebelum
Al-Mahdi, Al-Sufyani muncul bersama 360 pasukan berkuda. Kemudian diiringi
30,000 pasukan yang dipimpin oleh Kalb, iaitu saudara bapanya. Al-Sufyani
kemudian mengerahkan askarnya ke Iraq. Dalam serangan itu, 100,000
orang terbunuh di Zaura, yakni suatu Bandar di Masyriq. Setelah itu, mereka
menyerbu Kufah. Lantas muncullah Panji-Panji Hitam dari Timur. Yang memegang
benderanya adalah seorang pemuda daripada BANI TAMIM yang bernama Syuaib bin
Salih….” (ms 63, Inilah Imam Mahdi yang dinanti-nanti).
BUKTI 2 : Daripada 39 Keterangan dari Para
Sahabat. “Panji-Panji Hitam keluar dan menyerang Al-Sufyani. Di tengah-tengah
pasukan itu, ada pemuda dari Bani Hasyim yang mana di telapak tangan kirinya
berkibar bendera pasukan. Manakala di hadapannya adalah Syuaib bin Salih At-Tamimy”
(.ms 74, Inilah Imam Mahdi yang dinanti-nanti).
BUKTI 3 : Daripada
56 Keterangan Tabi’in & Tabi’in Tabi’in : Panglima Perang Al-Mahdi adalah
orang yang paling terpilih. Penolong & pembaiah Al-Mahdi adalah penduduk
Kufah, Yaman & para Wali Abdal dari Syam. Yang berada di depan Al-Mahdi
ialah Jibrail & Mikhail….(.ms 87, Inilah Imam Mahdi yang dinanti-nanti).
BUKTI 4 :
Daripada 56 Keterangan Tabi’in & Tabi’in Tabi’in : Yang akan membawa
bendera Al-Mahdi adalah seorang lelaki yang muda usia. Dia berjanggut tipis dan
berkulit kuning. Seandainya dia menggempur gunung, nescaya gunung itu menjadi
hancur rata sampai ke Bandar Ilya. (.ms 90, Inilah Imam Mahdi yang
dinanti-nanti).
Inilah sebagian dari ciri-ciri pemuda Bani Tamim
yang disebut oleh Rasulullah SAW, para sahabatnya & tabi’in serta
pengikut-pengikutnya. Lalu bagaimana sikap kita terhadapnya ?
PRO & KONTRA YANG WUJUD
Atas bukti-bukti yang kita ada seperti di atas, maka
keberadaan PBT dalam Jemaah Tabligh itu mempunyai pro & kontranya. Saya
sendiri bersetuju kalau dikatakan bahawa Jemaah Tabligh itu satu kumpulan yang
memperjuangkan kebenaran & sangat cekal melaksanakannya.
Rasulullah SAW bersabda : " Sentiasa ada
suatu thoifah (jamaah) yang sanggup menzahirkan kebenaran dan tidak akan dapat
memudaratkan mereka orang-orang yang menentang mereka hinggalah datang perintah
Allah (hari kiamat)."
Saya juga bersetuju jika ada orang mengatakan
bahawa Jemaah Tabligh mempunyai ciri-ciri seperti di atas. Mereka berani,
cekal, tabah, kuat semangat dan segala-galanya.
Mereka mempunyai keberanian menghidupkan Sunnah
Nabi S.A.W dan tidak berputus-asa menyebarkannya kepada masyarakat. Mereka rela
menghadapi caci maki manusia yang tidak menyukai mereka & tidak berasa teranjal
sedikit pun kerana itu.
Lebih hebat daripada itu, mereka sanggup menyebar
dari rumah ke rumah, dari kampung ke kampung, dari mukim ke mukim, dari daerah
ke daerah dan dari negeri ke negeri.
Lebih hebat lagi, mereka sanggup bergerak dari negara
ke negara. Bahkan lebih hebat lagi, dari benua ke benua. Mereka sanggup
tinggalkan anak isteri demi menegakkan perjuangan dakwah.
Apa yang dilakukan oleh Jemaah Tabligh dalam
usaha penyebaran Islam & menghidupkan sunnah Nabi adalah baik &
terpuji. Saya sangat mengkaguminya walau pun saya sendiri bukan seorang
daripada mereka. Tetapi dalam hal yang berkaitan dengan PBT,
mereka tidak mempunyai persediaan mental dan jiwa dalam bidang peperangan.
Maksudnya, mereka tidak mempunyai kelayakan sebagai satu pasukan tentera yang
dapat membantu Imam Mahdi Al-Muntazar dari sudut ketenteraan.
Sekarang mari kita lihat kepada sebuah pasukan di
Iraq
sebagai “cross checking’ kepada Jemaah Tabligh yang sedang kita bincangkan.
Pasukan yang saya maksudkan ialah Jamaat Ansar As-Sunna.
Ia dipimpin oleh Abu Abdullah As-Shafii &
Mullah Krekar. Diasaskan pada 2003 & mengandungi pasukan-pasukan berikut di
dalamnya : Squad Al-Shahid Aziz Taha , Batallion Al-Tawhid, Kumpulan Sa'ad bin
Abi Waqqas, Briged Asad Al-Islam,
Brigade Hanifah Al-Nu'man, Squad
Abdallah bin al-Zubayr, Unit Mu'az ibn Jabal dan Rejimen Yasin al-Bahr. Pasukan ini agak aktif & sangat ditakuti
oleh AS.
Abu Abdullah As-Shafii adalah komander pasukan tersebut mulai 2003 – 2010. Pada tahun 2010, beliau telah ditangkap oleh askar AS dan sekarang sedang dipenjarakan di Penjara Pusat Baghdad. Orangnya agak gemok & berkulit hitam. Melihat kepada ciri-ciri fizikalnya, ia jauh berbeza dari ciri-ciri PBT sebagaimana disebutkan pada awal artikel ini.
Mullar Krekar itu pula pembantu komander dan
merupakan pemimpin Sunni Kurdish yang termasyhur. Nama sebenarnya ialah
Najmuddin Faraj Ahmad. Beliau dilahirkan pada 7.7.1956 & hidup dalam
buangan di Norway sebelum
kembali semula ke Iraq.
Isteri dan 4 orang anaknya berada di Norway
dan mempunyai kerakyatan Negara tersebut. Mullah Krekar secara pribadinya boleh
menguasai 4 bahasa, iaitu Kurdish, Arab,
Parsi & Bahasa Inggeris.
Semasa temuramah dengan TV Al-Hiwar pada 2009,
beliau secara jelas menyebut bahawa beliau bercita-cita mahu menubuhkan sebuah
Negara Daulah Islamiyah (Khalifah Islam).
Ketahuilah, bahawa Mullah Krekar itu kurus tinggi
orangnya, berkulit kuning langsat & pengasas kepada Kumpulan Ansar Al-Islam
sebelum ditukar namanya kepada Jamaat Ansar As-Sunna.
Ketahuilah juga, bahawa pasukan ini mempunyai
pelbagai nama lain, seperti Ansar Al-Islam, Ansar Al-Sunna Army, Pejuang Islam
(Devotees of Islam), Pembantu Islam (Helpers Of Islam), Jaish Ansar Al-Sunna,
Tentera Islam (Jund Al-Islam), Partisans Of Islam, Tentera Allah (Soldiers Of
God), Soldiers Of Islam (Tentera Islam) dan sebagainya.
Tujuan perubahan nama yang pelbagai itu adalah
sebuah taktik peperangan. Ini adalah kerana kekuatan pasukan ini hanya sekitar
500 - 1000 orang sahaja, tetapi sangat
aktif menyerang kepentingan-kepentingan AS di Iraq.
Sebahagian ahlinya juga adalah pejuang-pejuang Kurdish. Dan jangan terkejut
kalau nama pasukan ini pun mempunyai sebutan nama Kurdistan
pada hujungnya. Sebagai contoh, Followers of Islam in Kurdistan, Kurdish Taliban; Kurdistan Supporters of
Islam & Soldiers of Islam in Kurdistan.
Dengan bahasa mudahnya, Jamaat Ansar As-Sunna terdiri daripada
pejuang-pejuang Sunni Arab & Sunni
Kurdish yang bergabung dalam satu pasukan. Pusat operasi mereka ialah di
kawasan tengah & Utara Iraq,
termasuk Kufah yang sedang kita bicarakan ini.
Adakah mereka itu pemegang Panji-Panji Hitam dari Timur? Saya minta maaf
kerana saya tak tahu. Saya cuma menceritakan kepada anda sahaja. Sama-sama kita
tengok & tunggu. Wallahu Ahlam.
Khamis, 13.12.2012 9.11 pm.
imam mahdi lahir di samudera pasai
ReplyDeleteimam mahdi lahir di samudera pasai
ReplyDelete