GUGUR INDAH


Get Flower Effect

Tuesday 29 January 2013

ZIONIS RELIGIOUS (KEAGAMAAN) Tanda mendekatnya kehancuran Yahudi




 


ZIONIS RELIGIOUS (KEAGAMAAN) Tanda mendekatnya kehancuran Yahudi.


Zionisme religious (atau Zionisme bercorak keagamaan) adalah sebuah gerakan politik masakini yang dipimpin oleh Naftali Bennett. Ia telah lahir sebagai sebuah catatan sejarah di Israel. Saya gembira mendengarnya. Tentu anda ingin tahu kenapa saya sangat gembira?

Untuk anda lebih maklum, sila baca post saya yang terdahulu. ANDA KENAL LELAKI INI (1) Apa kaitannya dengan Imam Mahdi Al-Muntazar? Tentu anda dapat teka kenapa saya sangat gembira.


BERKEMBANG MENJADI SATU ALIRAN UTAMA
Zionisme religious telah bertahan selama lebih kurang setengah abad di tengah-tengah  dominasi kelompok Yahudi sekular. Maksudnya, dari kelompok yang terpinggir dan terbiar, dari kelompok yang sepi dan usang,  sekarang telah menjadi satu aliran utama dalam politik Israel.

Saya sangat gembira sebab itu tanda mendekatnya saat-saat kemunculan Al-Mahdi kita. Mereka sedang menanti Raja Al-Masih Dajjal mereka, sedangkan Al-Mahdi kita akan keluar tujuh tahun lebih awal daripada itu.

Kemudian ada satu lagi berita gembira. Baca sampai habis. Nanti saya akan memberitahu anda berita gembira itu di penghujung post ini.

 

Ketika fahaman ini dilahirkan pada akhir abad ke-19, Zionisme berjaya mendorong hati dan jiwa seluruh warga Yahudi di Benua Eropah. Zionisme berjaya menampilkan diri sebagai sebuah gerakan yang kuat dan secular. Ia tidak bangkit seperti layaknya agama kuno dan takut tersohor.

Sejumlah rabbi (pendeta Yahudi) sependapat dengan ideologi yang diusung oleh Theodor Herzl ini. Dengan ini, rabbi itu sendiri terbahagi kepada dua golongan, rabbi ortodoks dan rabbi pro-zioniss

MEREKA BERBEZA PENDAPAT
Menurut rabbi ortodoks, Talmud melarang bangsa Yahudi kembali ke “Tanah Yang Dijanjikan Tuhan” sebelum masa keabadian dilarang. Mereka berpendapat gagasan mendirikan negara Israel sebagai satu jalan mempercepat datangnya Sang Penyelamat (maksudnya Dajjal Al-Masih) merupakan idea yang tidak tepat. Kebanyakan warga Yahudi religoius meyakini Zionisme melanggar aturan agama.

Bagi rabbi-rabbi pro-Zionis, berdirinya negara Israel dalam waktu yang cepat seharusnya  diterima dengan alasan agar bangsa Yahudi terhindar dari kekejaman tentara Nazi Jerman.

BACA SEMULA POST SAYA
Jika anda pernah membaca post saya, HOLOCAUST ITU SEBUAH PEMBOHONGAN,  tentu anda akan mendapati bahawa Jerman pernah mencuba sehingga 2X untuk menolong orang Yahudi berpindah ke 
Negara Eropah. Tetapi Zionis selalu membantah sebab mereka tidak bersetuju dengan idea tersebut.

Mereka hanya mahu Yahudi seluruh dunia berpindah ke Negara Israel sahaja. Bukan sekarang, tetapi sejak 1938 lagi. Oleh kerana Jerman bertindak sebaliknya, maka mereka sangat marah kepada Jerman dan menuduhnya terlibat dalam Holocaust.

Kembali kepada para rabbi ortodoks Israel, pendapat semacam itu (maksudnya mempercepat penhijrahan Yahudi sedunia ke Israel) bertentangan dengan ajaran Yudaisme.

"Kita tidak mesti mendengarkan seruan mereka (kaum Zionis) untuk mempercepat datangnya penebusan atas keinginan kita karena kita tidak diizinkan berdoa agar kiamat segera hadir," tulis Rabbi Shalom Dov Baer Schneersohn dari kelompok Lubavitch pada 1899, tiga tahun setelah gerakan Zionis berdiri, seperti yang dilaporkan majalah Tablet, pertengahan bulan ini.

DENGARKAN KATA MAX NORDAU
Kelompok Zionis sekular juga rupa-rupanya tidak ramah atau mesra dengan golongan Zionis religious (kerap memakai yarmulke). Menurut Max Nordau, orang nombor dua dalam gerakan Zionis setelah Theodor Herzl, Zionisme tidak ada hubungannya dengan agama. "Jika semangat dalam hati bangsa Yahudi buat mendirikan negara di (bukit) Zion, bukan Torah (maksudnya Taurat) atau Mishnah yang menjadi sumber inspirasi,  tetapi saat-saat sulit (maksudnya, sengaja mencari bahaya atau kesulitan)"

Nampaknya nasib Zionisme religious agak tersepit. Kaum religous Yahudi (maksudnya para rabbi ortodoks) menolak mereka. Manakala golongan Zionis sekular juga ragu atas komitmen mereka. Hasilnya, Zionisme religoius tersingkir, terutama dalam kepemimpinan politik Israel.

Sejak negara itu merdeka pada tahun 1948, kelompok Zionis religous hanya menjadi pelengkap kepada kabinet gabungan yang diterajui oleh keompok Zionis sekular. Gerakan Zionis hanya berjaya  membentuk Israel sebagai Yahudi secara etnik (bangsa) dan bukan secara agama.

ZIONIS SEKULAR LEBIH BERPERANAN
Namun, menurut rabbi berpengaruh, Abraham Isaac Kook, Zionis sekular adalah instrumen sebenar dalam rencana “rahasia Tuhan” untuk mencapai penebusan. Komentarnya ini dikatakan terbukti selepas Perang Enam Hari 1967. Dalam peperangan tersebut,  Israel berjaya menguasai Tebing Barat, termasuk Jurusalem Timur, dan Semenanjung Gaza. Mereka juga berjaya menguasai tempat suci yang dulunya menjadi lokasi berdirinya Haikal Sulaiman.

Kebanyakan generasi 1967 dari kubu Zionisme religous lahir di luar negera dan secara politiknya,  mereka dianggap lebih moderat. Mereka ingin melakukan sesuatu yang lebih baik berbanding orang-orang yang sebelum mereka.

Kemudian gerakan pemukim Yahudi lahir dan gerakan Zionis religous terbelah dua. Gerakan pemukim ini mahu tanah & rumah untuk mereka. Maka mereka merampas tanah-tanah orang Palestin untuk tujuan tersebut. Gerakan ini kebanyakannya didominasi orang muda seperti Naftali Bennet. Kelompok tua tetap mempertahankan prinsip memisahkan antara ajaran Torah (maksudnya taurat) dan etos bernegara. Mereka tidak campur tangan dalam urusan menzalimi tanah air & kebun ladang orang Palestin.

Kelompok Zionis sekular berpendapat bahawa proses mendirikan negara Israel sudah selesai. Operasinya sudah tamat  dan tidak perlu dilanjutkan lagi. Tetapi golongan Zionis religious merasakan sebaliknya. Mereka mahukan sesuatu yang lebih keras dan bermanfaat untuk diri mereka.

ZIONIS RELIGIOUS MAKIN MENGGANAS
Kalangan muda Zionis religous terus melanjutkan proses pembangunan permukiman buat menguasai seluruh Tanah Dijanjikan. Kata mereka, ini baru permulaan. Meski pun sebahagian besar rakyat Israel menentang dan para poitikus berbeda pendapat mengenainya, kenyataannya gerakan permukiman terus mendapat sokongan.


 

 
Selain di sektor permukiman, Zionis religous juga merambah kekuatan militer Israel. Sebagai contoh, pada 1990 hanya terdapat 2.5 %  tentera dari golongan Zionis religious. Tetapi sehingga tahun 2007, jumlah mereka meningkat kepada 31.4 %.

Sebab itu, kita mendapati tentera Israel sekarang ini semacam ganas dan tidak bertimbang rasa. Mereka melanggar apa sahaja protocol peperangan, bahkan mencabuli apa sahaja gencatan senjata. Pada mereka, Yahudi mesti menang. By hook or by crook.

Para aktivis Zionis religous juga telah membangunkan industri surat kabar, sekolah perfileman, stesen radio dan sebagainya. Tetapi mereka pada masa itu, tidak pernah menang dalam pemilihan umum. Pada pilihanraya tahun 2009, suara kelompok Zionis religous terbahagi di antara Likud, Persatuan Nasional, dan Bayit Yehudi.

Dalam pilihanraya kali ini, suasananya jadi berbeza setelah Naftali Bennett terjun ke dalam arena politik. Dia membawa semangat baru buat meleburkan kelompok Yahudi ortodoks dan sekular. Hasilnya terbukti.

Perolehan suara Partai Bayit Yehudi pimpinannya melonjak 2X ganda dibandingkan dengan piihanraya empat tahun lalu. Sebuah badan penganalisis menunjukkan bahawa 43%  pemilih Bennett adalah Yahudi sekular.

SEMUA INI BERITA GEMBIRA
Semuanya ini berita gembira. Mereka mencita-citakan kehadiran raja Akhir Zaman mereka (Al-Masih Dajjal) yang didahului oleh Al-Mahdi Al-Muntazar. Kemudian ada satu lagi berita gembira untuk kita. Al-Masih Dajjal itu akan mati di tangan Nabi Isa a.s.

BIARKAN MEREKA MERANCANG
Percayalah makar (rencana) mereka tidak akan pergi jauh. Saat mereka menjadikan kompleks pemukiman penuh di seluruh kawasan Israel, nantinya semua itu akan menjadi rumah kediaman orang-orang Islam Palestin. Imam Mahdi A-Muntazar akan mengembalikan semuanya itu kepada yang berhak.

Biarkan sahaja askar-askar mereka bertambah dan dipenuhi oleh golongan Zionis religious, nanti kita akan mengepung mereka dan membunuh mereka. Sepatutnya, mereka mesti membaca semua hadis tentang Imam Mahdi Akhir Zaman. Sewajarnya, mereka patut tahu Islam akan kembali menang di akhir zaman dan merampas semula Baitul Maqdis daripada mereka.  


DI RUMAH. 29-1-2013.  9.34 PM

No comments:

Post a Comment