GUGUR INDAH


Get Flower Effect

Wednesday 15 August 2012

10 JENIS IKAN PALING CANTIK DI DUNIA.


  1. Mandarin Fish


CANTIK DAN PENUH WARNA WARNI
http://hermawayne.blogspot.com
MANDARIN FISH STANDAR...RM20 SEEKOR

PSYCHEDLIC MANDARIN FISH

Tengok gambar di atas. Cantik kan? Ada 2 jenis ikan Mandarin fish. [1]  Mandarin fish standar dan [2] Psychedelic Mandarin. Yang standar biasanya memiliki pola dan warna yang lebih bagus dibanding Psychedelic. Harganya tidak lebih dari $20 per ekor, namun yang menjadi masalah adalah makanannya yang sulit dicari.
 
Kalau hang malas cari makanannya, hang tak payah pelihara la. Nanti mampus ikan tu, rugi. He2, gurau je.

Walau apa pun, anda boleh pergi ke kedai -kedai berkenaan (kedai ikan la) untuk bertanyakan maklumat tentang makanannya. Rajin bertanya, ikan selamat.

2. Discus

http://hermawayne.blogspot.com
MACAM IKAN KEKEK SAHAJA.TETAPI LAWA TAU
IKAN DISCUS RED MELON
IKAN DISCUS MAHARAJA

Ikan ini merupakan spesies ikan air tawar yang mungkin merupakan ikan air tawar yang paling cantik. Harganya sangatlah mahal, anak yang panjangnya hanya sekitar 3 inchi berkisar antara $50-$80. Woo, mahalnya.

3. Lion Fish

http://hermawayne.blogspot.com

Dalam bahasa Melayu, dipanggil Ikan Singa. Ikan ini disebut juga Zebrafish. 

Kalau anda baca post saya yang terdahulu, KISAH BINATANG LAUT PALING BERBAHAYA, ikan ini termasuk salah satunya. 

Tulang belakangnya itu memiliki racun yang sangat menyakitkan dan cukup efektif. Hati-hati. Terutama sekali jika anda memeliharanya dalam akuarium.

4. Moorish Idol

http://hermawayne.blogspot.com
CANTIK, BERKILAU & PENUH WARNA WARNI.

Ikan ini sangat susah untuk dipelihara dalam akuarium standard. Harganya juga mahal.Tetapi kalau anda dapat memilikinya, tentu berbaloi pembelian anda.


Ia sangat cantik, berkilau dan penuh warna-warni. Memandangnya sahaja sudah mendamaikan hati.

5. Koi

http://hermawayne.blogspot.com 

 

SUNGGUH CANTIK BERWARNA WARNI

Ada banyak variasi warna dari ikan koi. Lebih kurang 100 jenis variasi di sekeliling anda.  Koi dapat memiliki warna orange, merah, putih, keemasan, atau hitam. 

Beberapa penggemar koi rela membayar ribuan dolar untuk seekor koi hanya untuk mencari pola warna koi yang menarik. Anda bagaimana? Hu2

6. Flame Angel

http://hermawayne.blogspot.com
MERAH YANG CANTIK DAN MENAWAN
BADANNYA YANG CANTIK

Ikan ini memikiki hubungan yang dekat dengan Coral Beauty. Perangai mereka lebih kurang sama. Jinak-jinak merpatii tetapi sukar didekati.

Nampak sahaja baik, tetapi sukar dikejar. Dia lincah melarikan diri.

7. Coral Beauty

http://hermawayne.blogspot.com
SUNGGUH CANTIK & MENGODA

Ikan ini tergolong ikan yang mudah dipelihara di dalam akuarium dan dapat bertahan baik dalam habitatnya.Dia sungguh cantik & mengoda.

8. Regal Tang

http://hermawayne.blogspot.com

Bunyinya macam ikan dari Negara Cina. Dahsyat warnanya. Hitam dan biru. 

Ikan ini tergolong dalam family Surgeonfish, yang memiliki pisau kecil dari zat kapur yang dapat disembunyikan di depan sirip ekornya. Pisau kecil ini digunakan terutama untuk sistem pertahanan dalam menghadapi predator.

9. Parrot Fish

http://hermawayne.blogspot.com
CANTIK GILER...WARNA HIJAU YANG CANTIK
ANAK-ANAK YANG CANTIK DAN LAWA

Dinamakan demikian karena bentuk mulutnya yang mirip paruh burung. Ikan ini menggunakan mulutnya yang seperti paruh itu untuk memecah dan memakan invertebrata kecil yang hidup di daerah koral. 

Biasanya mereka akan memakan utuh-utuh bebatuan koral atau pasir laut lalu mengunyah invertebrata yang ada di dalamnya, lalu membuang sisanya.

10. African Cichlids

http://hermawayne.blogspot.com
GANASNYA IKAN KECIL INI. WARNA BIRUNYA SANGAT HEBAT

Ikan ini dipanggil sebagai “Sick-Lids”. Ia banyak dijumpai  di 3 tasik di Benua Afrika. Kat mana tu?  Malawi, Tanganyika, dan Victoria. 

Spesies yang ada di Tasek Victoria, jumlahnya kurang beragam dan kurang berwarna-warni dibandingkan dengan lainnya. Biasanya mereka tumbuh hingga 6-7 inchi, dengan pengecualian untuk Spesies Frontosoa, yang mampu tumbuh dan membesar sehingga 12-14 inchi. 

Ikan-ikan ini adalah ikan-ikan air tawar yang boleh dipelihara dengan mudah dalam akuarium.  Selain di Afrika, ada juga spesies ikan ini yang hidup di perairan Amazon, tapi ukurannya lebih besar dan lebih agresif dari yang di Afrika.

No comments:

Post a Comment