GUGUR INDAH


Get Flower Effect

Thursday 15 November 2012

SPIRIT, JEALANGKUNG & BLOODY MARY



REMAJA MASAKINI & KAITANNYA DENGAN MISTERI, KHURAFAT & TAHYUL

Saya ingin memaparkan sebuah entri misteri. Anak-anak zaman sekarang agak moden & ingin lepas bebas. Semua remaja, sekitar 13 – 17 tahun menginginkan sesuatu sebagai milik pribadi mereka. Mereka ingin memiliki akaun facebook, telefon bimbit pribadi & pelbagai keperluan lain

Sebagai pendidik, saya bimbang kepada nasib pelajar-pelajar saya. Sebagai bapa, saya bimbang tentang keadaan putri saya. Sebagai ahli masyarakat, saya bimbang kepada masalah sosial remaja-remaja di tempat saya.  

Di negara-negara barat (khususnya Inggris dan Amerika) ada satu cerita misteri yang berkembang di kalangan masyarakat. Kemudian cerita misteri itu dijadikan permainan. Sebagai analogi, di Malaysia ada permainan SPIRIT, di Indonesia ada permainan JAELANGKUNG. Di sana ada kisah & permainan BLOODY MARY

Ini satu permainan bahaya yang menjejaskan akidah. Ia lebih bahaya dari dadah, arak  & mat rempit. Anak-anak muda tentunya ingin mencuba. Mereka berkumpul beramai-ramai tanpa rasa takut. Tetapi permainan seperti disebutkan di atas melibatkan penggunaan jin. Hukumnya tetap haram kerana jelas syirik.
 
Penagih dadah, arak & mat rempit melakukan dosa mengikut nafsu mereka. Tetapi mereka tidak syirik. Sebaliknya, remaja-remaja yang melibatkan diri dalam permainan spiritual seperti di atas terlibat dengan pemanggilan jin. Saat mereka mempercayai kekuasaan & kekuatan jin terhadap mereka, maka dibimbangi mereka terjerat dengan syirik. Syirik itu DOSA BESAR.

 
Saat bermain SPIRIT, ramai budak-budak menyebut perkataan tertentu  sebanyak 3X. Sambil menyebut,  tangan mereka memegang syiling. Bila tak Berjaya, sebut lagi, sebut lagi & seterusnya. Kemudian datanglah seperti satu kekuatan mengerakkan tangannya. Yang datang itu, bukan tuhan, bukan malaikat tetapi jin yang bodoh dan jahat.

HUKUM BERMAIN SPIRIT ADALAH HARAM

 
 Saat bermain “jaelangkung”, budak-budak akan menyebut mantra, “Datang tidak dijemput, pulang tidak  dihantar.”3X. Kemudian mereka merasa adanya kekuatan di dalam diri mereka. Yang datang itu bukan tuhan, bukan malaikat, tetapi jin yang bodoh dan jahat.

HUKUM BERMAIN JEALANGKUNG JUGA HARAM.

Permainan Bloody Maey
Sementara itu, untuk permainan menakutkan seperti “Bloody Mary”, budak-budak harus mengucap beberapa perkataan tertentu (maaf, saya rahsiakan di sini) secara berulang-ulang. Cara memanggilnya sampai 3 kali, namun kalau belum berjaya, terus menyebutnya secara  berulang-ulang sampai merasakan keanehan dari dalam cermin. Maksudnya, sehingga keluar sebuah wajah yang buruk dari dalam cermin.

 MAKA HUKUM BERMAIN BLOODY MARY JUGA HARAM.

Siapakah Bloody Mary atau Mary Worth itu? Ia bermula dari kisah berikut.

Suatu ketika, hiduplah seorang gadis muda bernama Mary Worth. Parasnya sangat cantik. Banyak pemuda yang menaruh hati padanya.

Suatu hari Mary Worth mengalami kecelakaan sehingga wajahnya hancur, tak dapat  dikenali lagi. Maka kerana itu,  orang tuanya tidak membenarkannya  melihat cermin agar dia tidak merasa sedih karena wajahnya sudah tak ada bentuknya. Padahal pada saat masih “sempurna” , Mary Worth sering mengkagumi wajahnya di depan cermin.

Suatu malam, setelah semua orang tidur, ia sangat rindu untuk menatap cermin.  Mary pun menuju ke kamar yang mempunyai cermin.  Betapa sedihnya dia ketika melihat wajah yang hancur saat bercermin. Mary langsung menghancurkan cermin tersebut dan berteriak sekeras-kerasnya.

Saat itulah ia menjadi sangat kecewa dan meratapi wajah cantiknya yang telah hancur. Aneh, Mary langsung berjalan ke dalam cermin dan tinggal di dalamnya. Ia akan muncul ketika ada orang yang memanggil namanya lewat cermin dan kononnya akan mengambil mata orang yang memanggilnya.

CERITA TAHYUL BELAKA
Cerita itu tahayul belaka. Namun, ada beberapa laporan tertentu sekitar penampakan Mary Worth pada saat mencoba memanggilnya. Yang datang itu hanya jin betina yang bodoh sahaja. Dia Berjaya memperbodohkan orang yang mempercayainya.
 

Legenda tentang Bloody Mary ini sudah berkembang sejak berabad-abad lamanya. Perkembangan ceritanya sangat beragam. Misalnya  di awal abad 20,  sempat beredar cerita Halloween yang menggambarkan seorang gadis berdiri di depan cermin sambil memegang lilin. Kepercayaan yang beredar saat itu adalah, gadis-gadis muda yang berdiri di depan cermin saat hari Halloween akan dapat melihat calon suaminya kelak.
Kalau benar muncul lelaki di sebelah perempuan yang menatap wajahnya di dalam cermin, maka itu juga jelmaan jin lelaki. Kalau ia nampak cantik, segak & macho, maka itu semua suatu pembohongan. Wajah jin sangat huduh & jijik. Bodohlah sesiapa yang mempercayai perbuatan bodoh itu.


Versi lain dari abad ke-19, tepatnya dari buku cerita yang beredar di tahun 1883. Dikisahkan tentang seorang gadis yang berdiri di depan cermin, tiba-tiba muncul asap hijau nan pekat dari dalam cermin, diikuti kemunculan hantu yang sudah berdiri di belakang sang gadis.

Kisah tentang Bloody Mary semakin populer sejak tahun 1960-an hingga akhirnya bermunculan komik dan film tentangnya. Tetapi kisah si Mary ini menjadi semakin banyak versinya. Salah satunya film “Urban Legends: Bloody Mary”(2005) yang menceritakan kisah yang sungguh jauh berbeza.

PENGARUH FILEM SEPERTI ITU
Filem seperti itu sudah mula ketara sekarang. Kita dapat melihat di mana sahaja. Ada di mana-mana sahaja. Ia menggambarkan keanehan & keganjilan bebentok supernatural. Dan paling unik, keanehan & keganjilan itu seolah-olah satu reality yang mesti menang. Sesetengah pengarah beranggapan filem-filem seperti itu mempunyai nilai murni yang baik & wajar ditonton masyarakat. Betulkah?

Pada saya, penonton TV paling tegar adalah kanak-kanak. Mereka mudah percaya kepada apa sahaja. Saat seorang lelaki menghaibkan dirinya, mereka percaya. Saat seorang lelaki huduh menukar wajahnya, mereka percaya. Saat seorang pemuda menukar dirinya menjadi katak, pun mereka percaya. Apa sahaja yang berlaku di depan mereka, mereka percaya.   

SEMUA KEJADIAN ITU BERLAKU PADA ALAM JIN, TIDAK ALAM MANUSIA.

Saya bimbang kepada satu rantaian kepercayaan berikut.

[1] Saya bimbang mereka beranggapan jin lebih hebat, hero, sakti (supernatural) & produktif daripada manusia. Atau mereka beranggapan manusia yang ada kemampuan supernatural lebih hebat, lebih hero, lebih sakti daripada yang kosong (tak ada).Kalau mereka berterusan seperti itu tanpa asas agama yang kukuh, maka mereka akan memilih hero yang salah di masa depan.

[2] Imam Mahdi akan datang untuk membangunkan Daulah Islamiyah. Beliau terpaksa berperang dalam waktu yang panjang untuk tujuan tersebut. Kemudian datang Dajjal dengan segala kesaktian yang tuhan berikan kepadanya.  Ramai orang menolak Imam Mahdi dengan menganggapnya anti perdamaian, anti perpaduan, anti pembangunan & sebagainya.

[3] Tetapi ramai orang terpesona dengan Dajjal. Dia boleh menurunkan & memberhentikan hujan. Dia boleh membunuh & menghidupkan manusia. Saya bimbang generasi X akan datang  tersalah memilih Dajjal sebagai pemimpin mereka. Semuanya bermula dari sini. Dari cerita yang ada sekarang.

Sekian adanya. 16.11.2012    5.19 am   

No comments:

Post a Comment