GUGUR INDAH


Get Flower Effect

Friday 21 December 2012

5 TSUNAMI TERBESAR DI DUNIA

 
Sejarah mencatat bahwa bencana yang terjadi akibat aktiviti geologi itu hampir selalu merenggut banyak nyawa. Berikut ini adalah catatan sejarah tentang lima tsunami yang paling dahsyat


1. TSUNAMI ACHEH
Tsunami ini terjadi pada tarikh 26 Disember 2004. Ia terjadi akibat daripada gempa bumi berkekuatan antara 9.1 hingga 9,3 skala Richter.

Gelombang tsunami ini telah menyapu beberapa wilayah di Aceh, India, Sri Lanka, Thailand, Maladewa, dan wilayah Afrika Timur.

Sebanyak 226.000 nyawa telah terkorban akibat tsunami ini dengan 166.000 daripada mereka merupakan warga negara Indonesia.

Gempa bumi penyebab tsunami ini merupakan gempa yang keempat terbesar yang terjadi dalam sejarah, manakala tsunaminya pula merupakan tsunami yang terbesar.


2. TSUNAMI YUNANI KUNO
Tsunami di masa Yunani Kuno ini berlaku sekitar 1500 SM. Ia dianggap sebagai tsunami pertama yang terakam di dalam sejarah peradaban manusia. Penyebab kepada tsunami ini adalah meletusnya gunung berapi yang berada dekat Pulau Thera atau Santorini.

Jumlah orang yang tewas dalam tsunami ini tidak diketahui dengan pasti, tetapi ditaksirkan mencapai lebih daripada 100.000 orang.

Gelombang tsunami ini dianggarkan  mencapai 15 meter (45 kaki) tinggi. Dan tsunami ini dianggap sebagai sebab keruntuhan peradaban Minoa, salah satu peradaban yang berkembang masa itu.


3. TSUNAMI 3 SEGI
Maksud 3 segi itu bermaksud ia berlaku serentak di Portugal, Sepanyol   dan Maroko. Tsunami ini terjadi akibat gempa bumi berpusat di dasar perairan Atlantik pada tahun 1755.

Gelombang tsunami ini menghentam kota-kota di Portugal, Sepanyol, dan Maroko dengan kerosakan teruk terjadi di wilayah kota Lisbon.

Tinggi gelombang tsunami ini memang tidak melebihi Tsunami Krakatau yang ganas itu, tetapi jumlah orang yang terkorban lebih banyak daripada itu. Sebanyak 60.000 orang telah mati.


4. TSSUNAMI LAUT CINA SELATAN
Tsunami Laut China Selatan ini terjadi pada tahun 1782 di wilayah Laut China Selatan, berdekatan dengan Taiwan. Penyebab kepada tsunami ini adalah gempa tektonik yang terjadi di dasar lautan.

Tidak jelas pusat gempa dan kekuatannya, tetapi sebanyak 40.000 orang telah terkorban karenanya.

Berdasarkan katalog tsunami yang diterbitkan pihak Rusia, gelombang tsunami tersebut dikatakan menerjang daratan hingga sejauh 120 kilometer. Maknanya 120 km dari pantai adalah kawasan tidak selamat pada masa itu.

5.TSUNAMI GUNUNG KRAKATAU
Tsunami akibat letusan Gunung Krakatau di Selat Sunda terjadi pada tahun 1883. Sejumlah 36.000 orang terbunuh.

Gelombang tsunami yang ditimbulkan oleh letusan gunung berapi tersebut mencapai ketinggian sehingga 40 meter  (120 kaki)  atau setinggi 12 tingkat bangunan moden sekarang.

Lebih kurang165 desa di wilayah Jawa dan Sumatera telah disapu licin oleh ombak besar itu. Letusan Krakatau sendiri merupakan letusan gunung api yang terbesar dalam sejarah.

Ia dikatakan menimbulkan suara yang begitu keras dan menakutkan. Abu volkaniknya juga dikatakan tersebar hingga ke Australia

APAKAH ADA TSUNAMI KE 6?
Semoga penghujung tahun ini tidak menakutkan kita dengan kedatangan bala & malapetaka seperti tsunami.

Semoga Tuhan menyelamatkan kita & memberikan kita hidup yang sejahtera. Umat Islam diminta memperkuatkan diri dengan 3T.

[1] Takut kepada Tuhan dengan banyak mendekatiNya.

[2] Takwa kepada Tuhan dengan melaksanakan segala suruhanNya & meninggalkan segala laranganNya.

[3] Tawakkal kepada Tuhan dengan berserah diri kepadaNya.

.

Jumaat 21.12.2012    9.32 pm

No comments:

Post a Comment